tipatescu
Moderator
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 1459
|
|
Scuze, m-am ocupat si de motor / motoare si de debarasarea unui garaj din zona in care stau (si inca nu am terminat cu garajul).
Cu pozele e mai greu de fiecare data. Alea putine pe care le fac atunci cand nu's murdat de uleiuri (si le am) imi sunt cam greu de descarcat ... n-am cablu de nokia la indemana si trebuie sa o fac prin bluetooth si am o lene mare.
Dar hai sa zic in cuvinte, ca sa fie imaginea mai completa. Nu stiu daca am scris, ca in motorul de pe masina de carat (T3) pe care l-am desfacut si care la origine pare sa fi fost un JK rebranduit intr-un JX am gasit pe cele doua "perechi" de pistoane cota II, segmenti de cota I (sau asa mi s-au parut) si care, aveau o distanta intre capete, acolo unde au fost bagati in cilindrii, unde era uzura cea mai mare, adica la 10 mm sub PMS, cca 1.3 - 1.4 mm in conditiile in care cartea da un 0.6 iar limita de uzura era 1mm. Nu intamplatar, atunci am avut la indemana si un set de segmenti NOI cota I (+0.25mm) si bagati in aceiasi cilindrii scoteau tot o fanta de 1.3 - 1.4 ... de unde si supozitia mea anterioara.
Bun ... m-am apucat sa desfac si cel de-al treilea motor (cumparat de la un d'asta de dezmembreaza masini) cod motor JP, dar din aceeasi gama. Omul imi daduse garantie dar cu o conditie ... mi-l vopsise intr-o culoare ciudata, un verde crud, cred ca preparat de el, pe la fiecare incheietura, ca sa il "sigileze" ... caci daca eu indrazneam sa il desfac, nu mai imi da garantia la el. Mi l-a dat chipurile ca sa il pun direct pe masina ... intrucat "motorul mergea perfect" cand a fost dat jos de pe masina deci n-am de ce sa imi fac probleme ... el mi-l da ca "mergand"
Evident, dupa experienta pe care o am cu rablele, nu l-am crezut si primul gand a fost sa il desfac ... Fac o paranteza si zic ca nu mai pun niciodata motor la mana a doua pe masina, fara sa ma uit in el ... primul motiv fiind ca NU AM DESTUL TIMP sa imi fac nervi si apoi sa il dau jos ca sa ma uit ce are ... asa ca ma uit in el de la inceput. Reduc si riscurile si in definitiv simanopera, cum s-ar spune.
Oricum motorul il luasem pentru chiulasa ... pretul pe de-a intregul era unul bunicel si daca tot facusem drumul pana la Ploiesti pentur un ciolan, m-am intors cu tot porcu.
Deci prima desfacuta a fost chiulasa... cam acum 2 luni. Chiulasa de diesel simplu, cu tacheti mecanici, asa cum mi-am dorit. Destinatia ei era /este motorul JK al T3-ului de familie. Rezultataul: mai avea 0.1 mm de la cateva canale ale agentului de racire pana la camera de ardere ... erau corodate. Sau poate chiar si mai rau ... motorul imi papa antigel ... sau aveam injectie cu antigel chiar. Din pacate, fiindca nu am apucat sa il montez si, deci sa il vad mergand, nu stiu care erau beneficiile. Mai departe, ghidurile supapelor largite, supapele aveau joc enorm de mare. Oringuri pietrificate si distruse ... Dar de fapt, primul soc l-am avut cand am testat (foarte increzator) etansarea si am turnat lichid in galeriile de admisie / evacuare ... intrucat am vazut ca imi galgaie pe la arcuri ... am crezut ca e fisurata chiulasa apoi m-am lamurit ca era de la oringuri. Va dati seama ce de gaze baga in carter motorul ala ... Si ce turatie constanta ar fi avut...
Bun, neavand de ales, am mers cu chiulasa la un mester care mi-a sudat gaurile facute de coroziune in aluminiu si le-a sudat tare fain. Apoi fiindca oricum trebuia planata (sudura a avut loc pe suprafata de separare a camerelor de ardere ), am zis sa o fac si pe asta, cu inima cat un purice fiind ... Chiulasele diesel, (zice cartea de VW a motoarelor astora) cica nu se pot planeaza intrucat pistonul ajunge pana langa supape sau aproape de ele si, deci, daca iei din material, supapele pot lovi pistonul.
Planarea a decurs minunat ... si am avut surpriza sa mi se spuna ca s-a luat doar 0.17 din ea. Fiind destinata motorului JK de pe busul de familie, asta era un lucru bun pentur ca dupa ce am masurat cursa pistonului cu un micrometru de adancime si cu comparatorul mi-a iesit ca imi e suficienta si o garnitura de prima cota ca sa imi iasa si compresie buna.
Ghidurile le-am schimbat eu, cozile supapelor (nu au fost noi, ca sunt scumpe, au fost vechi, dar alese dintre cele cu cat mai putina uzura) le-am luat cu smirghel si bormasina cca 0.02 mm ca sa intre in ghidurile noi. Mai nasol este cu scaunele supaelor ... nu am avut freza de rectificat scaunele iar o freze profesionala e scumpa si nu imi pot permite ... asa ca am luat-o la mana, cu pasta cu doua grosimi ... inca nu am terminat. Am suspendat treaba acum o luna ca m-am apucat de altceva si am si o dilema: Cred ca ar fi nevoie de o rectificare profesionala a scaunelor dar nu mi-o pot permite (ar fi trebuit sa o fac inainte de planare si alte operatii oricum). Zic "ar fi fost nevoie" intrucat mi-am dat seama ca datorita jocului accentuat de mare al supapelor vechi, scaunele s-au ovalizat, cred, un pic ... si nici cu mama slefuirii nu cred ca le fac cum trebuie ...Dar om mai vedea. Am zis sa mai reflectez, dica sa las un pic treaba la motorul JK si la busul de familie si sa ma ocup de altele mai urgente (busul de carat, ca aveam mare nevoie de el) si asa am ajuns la treaba cu motorul astalalt si cu pistoanele astea.
Revenind la acest motor, al treilea, JP, pe care il aveam separat, cum am zis, m-am hotarat sa ii scot pistoanele sa vad daca sunt un set complet si sa le folosesc in celalalt motor. Pistoanele erau din acelasi film de data asta (toate erau de TD desi blocul motor era de D, semn ca au fost inlocuite mai recent in istoria masinii ... de asteptat de altfel, fiind si cota a doua de reparatie). Surpriza a fost la segmenti ... se pare ca aveau segmenti cota 0 sau cota I pe ele ... si de data asta sunt chiar sigur, pentur ca segmentii vechi pareau aproape noi (nu parea a fi fost luat din latime) ... De ce o spun ? Pentru ca fanta de la capete era 1.3 - 1.5 mm iar cu segmentii noi de cota II pe care i-am testat (si ii aveam) mi-au dat o fanta de 0.5 - 0.6 ...
O sa masor si alezajul, cu trusa de alezaj in vederea unei rectificari viitoare a blocului, daca e nevoie si voi avea nevoie. Pana una alta, am refolosit si asamblat pistoanele astea cu bielele vechi din motorul JK-JX si cu bolturile vechilor pistoane ... Din fericire mi-a mers cam la limita, fara jocuri sau fara sa se gripeze. Orice alta combinatie m-am gandit ca nu e una castigatoare (cuzinetii de biela ii pastrez oricum la motorul JK(JX) pentur ca nu par a fi uzati si, deci, am nevoie de aceleasi biele - cuzinetii i-am remontat cum i-am desfacut pe biele ca sa nu ii imperechez ulterior gresit) iar bolturile pistoanelor astora mi s-au gripat pe bucsile bielelor folosite ... deci am luat de la vechile pistoane si bolturile care au mers cam al limita. ... Sa speram ca e bine pana acum. A, uitasem, de data asta, cu tot cu biele, diferenta la greutate intre pistoane mi-a fost cam de max 5 grame (+/-3 grame) , uniform repartizat intre pistoane, si la o greutate totala de 1400grame din cate tin minte ... deci cred ca e mult mai bine. Atat deocamdata, o sa incerc sa le montez in seara /noaptea asta, daca o sa fiu calm si odihnit, ca sa fac treaba buna si sa nu gresesc ceva. :P
|
|